extracts from The Dangers of Low Level Radiation
Charles Sutcliffe: Avebury Press 1987
ISBN 0 566 05482 5


Page51
The references in the text are not reproduced here.

In the opinion of Tucker (1986), only about 10% of the expected number of UK government research papers on radiation risks have been published. He argued that publication of some 90% of such research reports has been blocked or delayed.

Whilst an article by Sternglass on the connection between fallout and infant mortality was published in an academic journal in April 1969, the journals' managing editor later informed Sternglass (1981, page 97) tat both before and after publication of the article the editor had received pressure from Washington not to publish. A study of the effects of fallout on infant and adult mortality by Lester Lave, Samuel Leinhardt and Martin Kaye in 1971 was finally accepted for publication in an academic journal. However, just before publication Sternglass (1981, page 138) reports that the editors received objections from highly placed government officials, and the plates were destroyed. The article has never been published.

In 1969 when Sternglass was invited to appear on the NBC TV show Today' to discuss the link between fallout and infant mortality, the AEC called the producer and urged him not to invite Sternglass (1981, page 115). In 1979 Sternglass was scheduled to appear on the ABC TV show `Good Morning America' the day after the publication of the Kemeny Report, the official investigation into the Three Mile Island accident. His ticket to New York had been paid for, a hotel room had been reserved and a car arranged to take him to the TV studio. But just a few hours before he was due to leave for New York he was told by ABC tat his interview was cancelled. Sternglass (1981, page 249).

After Sternglass had reported evidence showing that the Three Mile Island accident had caused a rise in local infant mortality, the local newspaper The Harrisburg Patriot carried an editorial on the matter. This claimed Sternglass was `inept at gathering statistics, or worse, he simply fabricated them to fit his conclusion. For a scientist to present grossly inaccurate data is inexcusable. But to fit the method of analysis to a conclusion makes the scientist's motives suspect', Sternglass (1981, page 252). Spokesmen for the nuclear industry all over the world then quoted this editorial in an attempt to discredit Sternglass' analysis of the health effects of the Three Mile Island accident. For example, an editorial by the New York Times on this matter was entitled `Nuclear Fabulists'. Sternglass (1981, page 256).

Previously, in 1970, Sternglass had presented data purporting to show that the Dresden reactor had increased local infant mortality, and the AEC had hired a professional `truth squad' to appear during or after radio and TV broadcasts featuring Sternglass. At a Congressional hearing a female Health, Education and Welfare (HEW) bureaucrat physically assaulted Sternglass. She was overwhelmed and subsequently hospitalised, Torrey (1980b).

51

page 52